Blog Streda, 12. október 2022
Pustite sa do kefovania, brúsenia, leštenia i patinovania a doveďte svoj výrobok z modelovacieho kovu k dokonalosti!
Vypálený kúsok striebra vyzerá skoro rovnako ako pred pálením. Je žiarivo biely a matný. Ako striebro zatiaľ vôbec nevyzerá. Potom prichádza asi najkrajší okamih celej práce – kefovanie. Pri ňom totiž vykuknú prvé záblesky trblietavého kovu. Biely povrch odstránime kovovou kefou, ako sa najlepšie dá. Dávame pri tom pozor, ostré štetiny môžu popichať a poškriabať ruky. Do ťažko dostupných miest sa dostaneme ceruzkovou kefou z ocele alebo plastových vlákien. V núdzi pomôže zubná kefka s tvrdými štetinkami. Ak sa nám pri vypaľovaní šperk trochu prehol, vložíme ho medzi kožu alebo papier a zľahka poklepávame kladivkom, kým sa nenarovná.
Potom začíname s opracovaním povrchu celého šperku. Opilujeme ostré hrany diamantovým pilníkom, zabrúsime nerovnosti (na väčšie budeme potrebovať hrubší pilník) a ošmirgľujeme. Používame bežné šmirgľovacie papiere, od drsnejších až po tie najjemnejšie. Pri šperkoch dobre ohladených už pred vypálením nám bude stačiť brúsny hranol so štyrmi stranami, kde postupujeme od hrubšej až po obzvlášť jemnú stranu. Postupne sa dopracujeme až k hladkému povrchu so zrkadlovým leskom.
Ako posledné prichádza na rad hladidlo. Ním na plocho (nie špicou) opatrne leštíme hrany, miesta okolo kameňov a nakoniec aj väčšie plochy. Materiál sa stlačí a má vysoký lesk. Používame oceľové hladidlá, achátové kamene a veľkú službu urobí aj pletacia ihlica, ktorá môže nahradiť drahšie vybavenie.
Často sa snažíme o vysoký lesk a nejde nám to. Predísť tomu môžeme precíznym opracovaním pred vypálením. Ak máme vypálené, nastúpi skôr hrubá sila. Šmirgľový papier – alebo ešte lepšie, brúsne špongie. Šmirgľujeme pomerne veľkou silou, po malých plôškach, netreba sa báť, dobre vypálený šperk to vydrží. Hrubosť šmirgľa je 320 - 600. Po pol minúte budete počuť iný zvuk, to je znamenie, že prejdeme k jemnejšiemu šmirgľu (800 - 1000). Nakoniec doleštíme obzvlášť jemnou špongiou alebo šmirgľom (1200 - 1500). Po tejto fáze bude povrch vyzerať tak trochu ako hodváb. To je okamih, keď sa pustíme do práce s leštiacou handričkou na striebro. Nahradiť ju môže bavlnená látka so striebornou leštenkou. Leštíme tak dlho, kým sa neobjaví zrkadlový lesk. Niekedy to môže trvať niekoľko minút. Chce to trpezlivosť.
Dobre vyleštený šperk patinujeme v roztoku sírnej pečene. Tú kúpime buď tekutú alebo v hrudkách, ktoré si rozpustíme vo veľmi teplej (nie vriacej) vode. Spôsobuje oxidáciu striebra a dodá mu starožitný nádych. Zvýrazní motívy a štruktúru povrchu.
Do malej nádobky s horúcou vodou kvapneme dve-tri kvapky sírnej pečene (dve hrudky veľké ako hlavička zápalky) a rozmiešame. Očistený a dobre odmastený šperk pinzetou ponoríme do roztoku. Pripravme sa na to, že tekutina silne páchne po sírovodíku, teda ako skazené vajíčka. Je dobré intenzívne vetrať. Šperk necháme v tekutine tak dlho, kým nezačne mať tú správnu farbu, ktorú sme chceli dosiahnuť, teda plus-mínus minútu. V patine striebro postupne mení farby. Od žltej cez fialovú, modrú až po hnedú a čiernu. Ak sa vám páčia tie prechodové odtiene, môžete šperk vytiahnuť. Farba ale po určitej dobe sčernie, nie je stála.
Po patinovaní striebro dôkladne opláchneme v mydlovom roztoku a pod tečúcou vodou. Osušíme a šperk znovu očistíme najjemnejším šmirgľom tak, aby sme nezotreli farbu vo vnútorných linkách a motívoch. Vo finále preleštíme handričkou do zrkadlového lesku.
Pozor, na šperky pred a po patinovaní používame inú sadu šmirgľov a špongií, aby sme si do budúcna neprenášali farbu patiny na ďalšie šperky, ktoré nebudeme chcieť zafarbiť.
Často sa na kurzoch stretávam s otázkou, prečo leštíme dvakrát, či nestačí prebrúsenie a leštenie až po patinovaní. Bohužiaľ, nestačí. Práve tým leštením „pred“ sa v materiáli, laicky povedané, uzavrú póry a čiastočky striebra sa k sebe viac priblížia. Tým sa zamedzí prenikaniu patiny do miest, kde ich mať nechceme. Miesta so zrkadlovým leskom tak zostanú neporušené a hladké. Ak by sme to neurobili, mohli by sa nám práve na miestach s vysokým leskom objaviť čierne pavučinky, stopy po patine aj tam, kde ich mať nechceme.
Rada: Nepáči sa vám šperk s patinou a je vám ľúto, že ste ho nafarbili? Nič sa nedeje, stačí znovu vypáliť a preleštiť. Patina zmizne.
Všetky kroky pri brúsení si môžeme uľahčiť elektrickými nástrojmi, brúskou a frézkou. Môžeme použiť leštiace kotúčiky a ušetriť kopec času. Avšak – a to môže byť veľmi subjektívne – mám pocit, že ručne sa mi darí dosiahnuť vyšší lesk a lepšie opracovanie. Ideálna je kombinácia oboch. Pripraviť si šperky s elektrickými pomocníkmi a doleštiť ručne. Ja sama dnes používam prevažne jeden – leštiaci bubon s oceľovými telieskami. A to ešte len pri tvaroch, ktoré sú pevné – teda určite nie filigrán alebo na šperky z papierového striebra. V bubne sa šperky vytvrdia a dobre očistia. Potom prichádza na rad ručná práca – leštenie šmirgľami a handričkou.